LATAR
BELAKANG KEMUNCULAN MAZHAB :
o Mazhab
merupakan aliran pemikiran dalam Islam.
oKemunculan
mazhab bermula, selepas kewafatan Nabi Muhammad S.A.W.
oKelahiran
mazhab telah membawa pelbagai kesan positif dan negatif.
ALIRAN-ALIRAN
MAZHAB YANG PENTING :
oAntara
Mazhab yang muncul ialah Khawarij, Syiah, Murji’ah, Muktazilah dan Ahli Al-Sunnah Wal-Jamaah.
oPerbezaan
ilmu pengetahuan, kebolehan dan pengalaman dalam kalangan mereka. Di
samping itu tidak semua umat Islam yang hidup sezaman dengan Nabi
Muhammad s.a.w dapat bertemu baginda dan mendengar semua hadis daripada
baginda. Hal ini telah menimbulkan perbezaan pendapat antara mereka,
khususnya penduduk luar Madinah yang tidak pernah bertemu dengan Rasulullah.
Apabila semakin jauh daripada zaman Rasulullah maka perselisihan dan perbezaan
itu semakin ketara.
oPengaruh
Politik. Berlaku perselisihan di antara Bani Hasyim dan Bani Umaiyah telah
sampai ke kemuncaknya sehingga berlaku pergeseran politik dalam kalangan
penyokong Khalifah Uthman dan Saidina Ali. Kesannya ialah berlakunya Perang
Jamal dan Perang Siffin yang membawa kepada kelahiran mazhab Khawarij dan
mazhab Syiah.
oPengaruh
Ideologi dan Budaya Asing berlaku semasa zaman Khalifah al-Ma’mum,
al-Mu’tazim dan al-Watia, aktiviti penterjemahan buku-buku falsafah
Yunani begitu giat dijalankan. Tujuan asalnya adalah untuk menimba ilmu
pengetahuan sesuai tuntutan agama Islam. Tetapi akhirnya falsafah Yunani yang
banyak menggunakan akal fikiran menyebabkan kelahiran mazhab Muktazilah
yang juga menggunakan akal fikiran dalam mengintrestasi hukum dan
akidah Islam.
oSemangat
Assabiyah Yang Masih Wujud. Nabi Muhammad s.a.w telah menggantikan
semangat assabiyah dengan semangat akidah untuk menyatukan umat Islam Walau
bagaimanapun semangat assabiyah timbul semula ketika perlantikan pengganti
Rasulullah sebagai pemimpin umat Islam. Perselisihan berlaku di antara golongan
Ansar, Muhajirin dan penyokong Ali. Pada zaman Khalifah Uthman pula, api assabiyah
semakin menyala yang menyebabkan berlaku perpecahan dan perselisihan di antara
Bani Umaiyah dan Bani Hasyim.
oPengaruh
Daripada Penganut Agama Lain Yang memeluk Islam. Selepas pembukaan jajahan
baru oleh orang Islam, ramai penganut agama lain memeluk agama Islam yang
terdiri daripada Yunan, Nasrani dan Majusi. Mereka memeluk agama Islam dengan
membawa ajaran dan amalan keagamaan mereka. Antaranya mereka memasukkan dalam
akidah Islam perbahasan ilmu Kalam tentang konsep ikhtiar, al-Jabr dan
sifat-sifat Allah.
oMembincangkan
Persoalan di Luar Jangkaan Akalsetelah tersebarnya pemikiran falsafah dalam
kalangan umat Islam dalam pengajian akidah telah menjerumuskan mereka dalam
perbahasan persoalan-persoalan yang berada di luar jangkaan akal manusia
seperti masalah mengikhtibatkann sifat-sifat Allah dan menafikannya persoalan
kekuatan hamba di samping kekuatan Tuhan. Dengan membahaskan persoalan yang
seumpama ini telah membuka pintu perselisihan yang luas kepada ummah.
oPerebutan
jawatan Khalifah yang merupakan sebab perselisihan ummah
daripada segi politik. Kaum Ansar dan Muhajirin pada mulanya masing-masing
berasa berhak menggantikan kepimpinan Rasulullah selepas kewafatan Baginda.
Dalam hal ini umat Islam juga berselisih faham tentang siapa yang lebih
berhak menjadi khalifah
o Ayat-ayat
Mutasyabihat yang telah membawa kepada perselisihan ulamak dalam
mentafsirkannya. Perselisihan terhadap ayat-ayat ini memuncak hingga tahap
kafir menkafirkan antara satu sama lain.
KESIMPULAN
:
o Kemunculan
pelbagai mazhab ini juga telah memberikan kesan positif dan negatif terhadap
perkembangan Islam secara keseluruhannya.
oKelahiran
pelbagai mazhab telah menimbulkan pelbagai idea dan interpretasi baharu
mengenai isu-isu agama.
oKelahiran
pelbagai mazhab telah membuka ruang ke arah perkembangan ilmu pengetahuan.
oDari
sudut negatif, kelahiran pelbagai mazhab telah membentuk pengikut yang taksub
kepada satu-satu mazhab dan menimbulkan perbalahan dan perpecahan dalam
kalangan umat Islam.
No comments:
Post a Comment